Wydarzenia
Prezentacja albumu „Eysymont. Ślad na ziemi”Miejsce: Sala im. Zbigniewa Herberta
Książnica Pomorska i Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość serdecznie zapraszają na promocję albumu z serii wydawniczej BOS (Bałtyk Odra Szczecin) prezentującego twórczość jednego z najwybitniejszych artystów plastyków powojennego Szczecina − Tadeusza Eysymonta (1924−1991). Bogato ilustrowane wydawnictwo ukazuje artystę i jego dzieło na tle życia artystycznego miasta i rozwoju polskiej plastyki powojennej. W spotkaniu, które odbędzie się w czwartek 9 września 2021 roku o godz. 17:00 udział wezmą: redaktorka tomu, historyk sztuki Maria Łopuch, wydawca Andrzej Łazowski oraz artysta Jarosław Eysymont, syn Tadeusza. Fragmenty publikacji przeczyta Stanisław Heropolitański.
Na sali obowiązuje limit uczestników: 30 osób. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania online na stronie https://app.evenea.pl/event/promocjaEysymont/
Tadeusz Eysymont znany był szczecinianom przede wszystkim jako autor nieistniejącego monumentalnego fryzu na, także nieistniejącym, budynku dawnych Zakładów Odzieżowych Dana przy alei Wyzwolenia.
Działający w Szczecinie od 1953 roku artysta był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Sopocie i nieformalnym przywódcą pierwszej działającej w Szczecinie grupy artystycznej − Grupy Sopockiej, którą tworzyli osiedli w mieście absolwenci tej uczelni. Wieczny eksperymentator, uprawiał głównie malarstwo abstrakcyjne, łącząc tradycyjne techniki malarskie z nietypowymi materiałami: blachą, emalią, ceramiką, masami z tworzyw sztucznych, Tworząc reliefowe kompozycje z pogranicza rzeźby i malarstwa, wypracował indywidualny, sugestywny plastycznie styl. W cyklach obrazów: Ślady, Manekiny, Spiętrzenia, Przekroje, Nawarstwienia, Zbroje, ukazywał piętrzące się formy o miękkich liniach i różnorodnej fakturze, nawiązujące w odległy, aluzyjny sposób do świata organicznego lub kosmicznego, czasem do postaci ludzkiej.
Był autorem wielkoformatowych dekoracji w przestrzeni publicznej. Obok najsłynniejszego, wspomnianego już, fryzu Zakładów Odzieżowych Dana, było to panneau z blachy miedzianej w holu nieistniejącego hotelu Neptun (Czekanka) czy – jedyna zachowana – kompozycja w holu auli Wydziału Matematyczni-Fizycznego Uniwersytetu Szczecińskiego przy ulicy Wielkopolskiej.
Należał do współorganizatorów odbywającego się w Szczecinie ogólnopolskiego Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego, gdzie wielokrotnie prezentował swe prace i uczestniczył w pracach jury. Liczne dzieła artysty znajdują się w zbiorach szczecińskich (Muzeum Narodowe, Książnica Pomorska, Zamek Książąt Pomorskich, Urząd Miejski, Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki) oraz w muzeach w Warszawie, Wrocławiu, Bydgoszczy, Koszalinie, Olsztynie, Toruniu, Zielonej Górze i kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.
(Maria Łopuch)
Publikacja ukazała się dzięki wsparciu Miasta Szczecin. Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.
Dataien:
Eysymont. Ślad na ziemi (fragment) - czyta Stanisław Heropolitański |
Pobierz plik - typ: Plik, waga: 7.18 MB |